TEMATY PRAC I STOPNIA XXXV OGiN
(sformułowanie tematów i kryteriów może jeszcze ulec zmianie)
1. Tematy A i B są przeznaczone do wykonania na posterze, tematy C i D – w formie opracowań tekstowych. Prace, których autorzy nie zastosują się do tej reguły, nie będą oceniane!
2. Każdy z autorów wybierających tematy A-D powinien odpowiednio zmodyfikować tytuł swojego opracowania, umieszczając w nim nazwy własne charakteryzowanych przez siebie obiektów (obszaru, rzeki, wsi).
3. Temat E można wykonać w formie posteru lub opracowania tekstowego – wybór formy prezentacji zagadnienia należy do Autora.
Tematy przeznaczone do wykonania na posterze
Temat A: Przekrój
krajobrazowy terenu
Praca do wykonania w formie posteru
(zobacz wskazania)
Wytyczne do wykonania pracy
1. Wybierz teren o
powierzchni do 4 km2 położony w Twoim regionie i wyznacz linię przekroju
krajobrazowego
tego terenu tak, by jak najpełniej odzwierciedlała
wzajemne relacje poszczególnych komponentów
środowiska geograficznego (budowy geologicznej, rzeźby
terenu, stosunków wodnych, gleb i roślinności).
2. Na podstawie obserwacji terenowych wykonaj przekrój krajobrazowy. Dobierz
skalę pionową i poziomą
przekroju w taki sposób, by związki rzeźby terenu z
komponentami środowiska geograficznego były wyraźnie
widoczne. Na linii przekroju wyznaczonej na mapie
topograficznej zlokalizuj i zaznacz punkty obserwacyjne.
3. Zwięźle opisz komponenty środowiska geograficznego w punktach obserwacyjnych
i wyjaśnij zależności
między nimi. Wyróżnij jednostki krajobrazu na badanym
terenie i zaznacz ich granice na przekroju.
4. Sporządź dodatkową (oprócz przekroju terenu) dokumentację (tj. fotografie,
wykresy, tabele, itp.),
pożyteczną w sporządzanym opracowaniu.
Kryteria oceny pracy
a) kompozycja posteru: logika i pomysłowość rozmieszczenia poszczególnych
elementów,
czytelność całości 10 pkt.
b) umiejętność analizy, syntezy i wyciągania wniosków 30 pkt.
c) wnikliwość i poprawność oceny zależności między komponentami środowiska oraz
ewentualnego wpływu
działalności człowieka na poszczególne elementy 20 pkt.
d) umiejętność wyznaczenia i prawidłowość wykonania przekroju krajobrazowego
(dobór skali, umownych
znaków kartograficznych), zakres i poprawność
dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, zestawienia
źródeł, przypisy 20 pkt.
maks. 100 pkt.
Temat B: Projekt jednodniowej wycieczki geograficznej (rowerowej lub
pieszej)
Praca do wykonania w formie posteru
(zobacz wskazania)
Wytyczne do wykonania pracy
1. Wyszukaj w Twoim regionie teren zróżnicowany pod względem stopnia
przekształcenia środowiska
(np. przekształcony harmonijnie, zdewastowany). Zaprojektuj
trasę przemarszu lub przejazdu rowerem tak,
aby przechodziła przez obszary o różnym stopniu
przekształcenia. Wyznacz na trasie wycieczki miejsca
obserwacji terenowych tak, by jak najlepiej ukazywały
one zmienność badanych przekształceń. Sformułuj
temat swojego posteru.
2. Wykonaj topograficzny szkic trasy. Do tego celu możesz wykorzystać podkład
topograficzny i uzupełnić go
lokalizacją punktów obserwacyjnych i opisywanych w
pracy obiektów.
3. Zbadaj stopień przekształcenia komponentów środowiska geograficznego (rzeźby,
gleby, wód, roślinności)
w punktach obserwacyjnych na wybranej przez Ciebie trasie.
4. Sporządź dokumentację badań własnych (szkice, profile, przekroje, rysunki,
fotografie lub wykresy
zawierające wyniki pomiarów).
5. Wyjaśnij zróżnicowanie stopnia przekształcenia środowiska. Określ jego
przyczyny i kierunek zachodzących
zmian. Opracuj prognozę zmian.
Kryteria oceny pracy
a) kompozycja posteru: logika i pomysłowość rozmieszczenia poszczególnych
elementów,
czytelność całości 10 pkt.
b) trafność wyboru terenu i punktów obserwacji terenowych 20 pkt.
c) umiejętność analizy, syntezy i wyciągania wniosków 30 pkt.
d) umiejętność wyznaczenia i prawidłowość wykonania szkicu trasy (dobór skali,
umownych znaków
kartograficznych), zakres i poprawność dokumentacji
graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, zestawienia
źródeł, przypisy 20 pkt.
maks. 100 pkt.
Temat E: Ochrona brzegów morskich w związku z zagrożeniami wynikającymi z podnoszenia się poziomu morza
Praca do wykonania w formie posteru (zobacz wskazania)
1. Scharakteryzuj przyczyny i podaj wielkości
zarejestrowanych zmian położenia poziomu morza w ciągu ostatnich stu lat
oraz ich możliwy scenariusz na kolejne (najbliższe) 100
lat.
2. Wymień i opisz rodzaje brzegów najbardziej zagrożonych w wyniku podnoszenia
się poziomu morza.
3. Przedstaw i omów metody stosowane w ochronie brzegów morskich oraz
scharakteryzuj skuteczność ich działania,
w tym pozytywne i negatywne efekty z oddziaływaniem tym
związane.
4. Przedstaw zagrożenia wynikające z faktu podnoszenia się poziomu morza dla
wybranego rodzaju (lub odcinka) brzegu morskiego. 4. Oceń ich skalę i zasięg
przestrzenno-czasowy (przy założeniu różnych scenariuszy wielkości zmian
położenia poziomu morza).
5. Przedstaw własną propozycję (sugestię) działań ochrony brzegu, które mogłyby
zapobiec lub ograniczyć negatywny wpływ
podnoszenia się poziomu morza na zagospodarowanie i
wykorzystanie jego strefy brzegowej.
Kryteria oceny pracy:
a) kompozycja posteru: logika i pomysłowość rozmieszczenia poszczególnych
elementów, czytelność całości 20 pkt.
b) poprawność i kompletność analizy zjawiska podnoszenia się poziomu morza 20
pkt.
c) umiejętność syntezy, formułowania wniosków i propozycji rozwiązań 20 pkt.
d) poprawność i 'ilustratywność' dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, staranność
wypracowania, zestawienie wykorzystanej
literatury, przypisy 20 pkt
Maks. 100 pkt
Tematy przeznaczone do opracowania tekstowego
Temat C: Miasto X jako węzeł transportowy
Praca do wykonania w formie opracowania tekstowego
(zobacz wskazania)
Wytyczne do wykonania pracy
1. Wybierz nieduże miasto położone w Twoim regionie i liczące do 50 000
mieszkańców.
2. Na podstawie własnych obserwacji uzupełnionych o zgromadzoną literaturę,
opisz jego rolę w zakresie
transportu osobowego i towarowego.
3. Zilustruj pracę samodzielnie wykonanymi schematycznymi mapami sieci dróg
wodnych, kolejowych
i kołowych.
4. Oceń sprawność transportu w wybranym mieście, wskaż jego ewentualne
niedomagania i towarzyszące mu
zagrożenia środowiska.
5. Zaproponuj plan usprawnień i inwestycji transportowych w wybranym mieście.
Kryteria oceny pracy
a) zakres i poprawność charakterystyki 30 pkt.
b) umiejętność analizy problemów i formułowania wniosków 20 pkt.
c) zasadność i oryginalność propozycji zmian oraz możliwość ich realizacji 20
pkt.
d) zakres i poprawność dokumentacji graficznej 10 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, staranność
wypracowania, zestawienie
wykorzystanej literatury, przypisy 20 pkt.
maks. 100 pkt.
Temat D: Formy krajobrazu i obiekty ochrony przyrody nieożywionej
wpływające na atrakcyjność turystyczną
Twojego regionu.
Praca do wykonania w formie opracowania tekstowego
(zobacz wskazania)
Wytyczne do wykonania pracy
1. Wybierz obszar o powierzchni do 4 km2 położony w Twoim regionie. Określ
położenie tego obszaru
i scharakteryzuj środowisko przyrodnicze tego obszaru ze
szczególnym uwzględnieniem budowy geologicznej
i ukształtowania rzeźby terenu (Uwaga: w przypadku wyboru
obiektów wodnych także ze szczególnym
uwzględnieniem stosunków wodnych).
2. Sporządź dokumentację badań własnych obejmującą wybór obiektu/obiektów,
szkice sytuacyjne -
lokalizację, profile, przekroje, rysunki, fotografie
obiektów przyrody nieożywionej i form krajobrazu.
Uzupełnij je na podstawie zgromadzonej literatury.
3. Oceń możliwości podniesienia atrakcyjności i zwiększenia ruchu turystycznego
na wybranym obszarze
poprzez propozycje zagospodarowania i udostępnienia
wybranych obiektów przyrody nieożywionej.
4. Oceń, jak zwiększenie ruchu turystycznego na wybranym przez Ciebie obszarze
wpłynie na jego środowisko
przyrodnicze i rozwój gospodarczy.
Kryteria oceny pracy
a) dobór terenu i sformułowanie tematu 10 pkt.
b) umiejętność zbierania i selekcji informacji, prowadzenia samodzielnych
obserwacji terenowych i wyciągania
wniosków 30 pkt.
c) oryginalność i racjonalność projektu podniesienia atrakcyjności turystycznej
wybranego obszaru 20 pkt.
d) zakres i poprawność dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, staranność
wypracowania, zestawienie
wykorzystanej literatury, przypisy 20 pkt.
maks. 100 pkt.
Temat F: Ochrona brzegów morskich w związku z zagrożeniami wynikającymi z podnoszenia się poziomu morza
Praca do wykonania w formie opracowania tekstowego (zobacz wskazania)
Wytyczne do wykonania pracy:
1. Scharakteryzuj przyczyny i podaj wielkości
zarejestrowanych zmian położenia poziomu morza w ciągu ostatnich stu lat
oraz ich możliwy scenariusz na kolejne (najbliższe) 100
lat.
2. Wymień i opisz rodzaje brzegów najbardziej zagrożonych w wyniku podnoszenia
się poziomu morza.
3. Przedstaw i omów metody stosowane w ochronie brzegów morskich oraz
scharakteryzuj skuteczność ich działania,
w tym pozytywne i negatywne efekty z oddziaływaniem tym
związane.
4. Przedstaw zagrożenia wynikające z faktu podnoszenia się poziomu morza dla
wybranego rodzaju (lub odcinka) brzegu
morskiego. Oceń ich skalę i zasięg przestrzenno-czasowy
(przy założeniu różnych scenariuszy wielkości zmian położenia
poziomu morza).
5. Przedstaw własną propozycję (sugestię) działań ochrony brzegu, które mogłyby
zapobiec lub ograniczyć negatywny wpływ
podnoszenia się poziomu morza na zagospodarowanie i
wykorzystanie jego strefy brzegowej.
Kryteria oceny pracy:
a) prawidłowy dobór i opisanie przyczyn podnoszenia się poziomu morza oraz
trafność oceny parametrycznej 20 pkt.
b) umiejętność dostrzegania uwarunkowań zagrożeń w zależności od położenia
geograficznego, rodzaju brzegu i klimatu 20 pkt.
c) poprawność i kompletność omówionych metod ochrony brzegów i skuteczności ich
oddziaływania 20 pkt.
d) umiejętność analizy, formułowania wniosków i propozycji rozwiązań 20 pkt.
e) formalna strona opracowania, poprawność językowa, umiejętność zestawienia
źródeł, danych, czytelność części graficznej,
przypisy itp. 20 pkt
maks. 100 pkt