TEMATY PRAC I STOPNIA XXXV OGiN

(sformułowanie tematów i kryteriów może jeszcze ulec zmianie)

1.    Tematy A i B są przeznaczone do wykonania na posterze, tematy C i D – w formie opracowań tekstowych. Prace, których autorzy nie zastosują się do tej reguły, nie będą oceniane!

2.    Każdy z autorów wybierających tematy A-D powinien odpowiednio zmodyfikować tytuł swojego opracowania, umieszczając w nim nazwy własne charakteryzowanych przez siebie obiektów (obszaru, rzeki, wsi).

3.    Temat E można wykonać w formie posteru lub opracowania tekstowego – wybór formy prezentacji zagadnienia należy do Autora.

 

Tematy przeznaczone do wykonania na posterze

 

Temat A:  Przekrój krajobrazowy terenu
Praca do wykonania w formie posteru (zobacz wskazania)

Wytyczne do wykonania pracy

1. Wybierz teren o powierzchni do 4 km2 położony w Twoim regionie i wyznacz linię przekroju krajobrazowego
     tego terenu tak, by jak najpełniej odzwierciedlała wzajemne relacje poszczególnych komponentów
     środowiska geograficznego (budowy geologicznej, rzeźby terenu, stosunków wodnych, gleb i roślinności).
2. Na podstawie obserwacji terenowych wykonaj przekrój krajobrazowy. Dobierz skalę pionową i poziomą
     przekroju w taki sposób, by związki rzeźby terenu z komponentami środowiska geograficznego były wyraźnie
     widoczne. Na linii przekroju wyznaczonej na mapie topograficznej zlokalizuj i zaznacz punkty obserwacyjne.
3. Zwięźle opisz komponenty środowiska geograficznego w punktach obserwacyjnych i wyjaśnij zależności
     między nimi. Wyróżnij jednostki krajobrazu na badanym terenie i zaznacz ich granice na przekroju.
4. Sporządź dodatkową (oprócz przekroju terenu) dokumentację (tj. fotografie, wykresy, tabele, itp.),
     pożyteczną w sporządzanym opracowaniu.

Kryteria oceny pracy
a) kompozycja posteru: logika i pomysłowość rozmieszczenia poszczególnych elementów,
    czytelność całości 10 pkt.
b) umiejętność analizy, syntezy i wyciągania wniosków 30 pkt.
c) wnikliwość i poprawność oceny zależności między komponentami środowiska oraz ewentualnego wpływu
     działalności człowieka na poszczególne elementy 20 pkt.
d) umiejętność wyznaczenia i prawidłowość wykonania przekroju krajobrazowego (dobór skali, umownych
     znaków kartograficznych), zakres i poprawność dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, zestawienia źródeł, przypisy 20 pkt.
                                                                                                                                                                           maks. 100 pkt.

 

Temat B:  Projekt jednodniowej wycieczki geograficznej (rowerowej lub pieszej)
 

Praca do wykonania w formie posteru (zobacz wskazania)

Wytyczne do wykonania pracy

1. Wyszukaj w Twoim regionie teren zróżnicowany pod względem stopnia przekształcenia środowiska
    (np. przekształcony harmonijnie, zdewastowany). Zaprojektuj trasę przemarszu lub przejazdu rowerem tak,
     aby przechodziła przez obszary o różnym stopniu przekształcenia. Wyznacz na trasie wycieczki miejsca
     obserwacji terenowych tak, by jak najlepiej ukazywały one zmienność badanych przekształceń. Sformułuj
     temat swojego posteru.
2. Wykonaj topograficzny szkic trasy. Do tego celu możesz wykorzystać podkład topograficzny i uzupełnić go
     lokalizacją punktów obserwacyjnych i opisywanych w pracy obiektów.
3. Zbadaj stopień przekształcenia komponentów środowiska geograficznego (rzeźby, gleby, wód, roślinności)
    w punktach obserwacyjnych na wybranej przez Ciebie trasie.
4. Sporządź dokumentację badań własnych (szkice, profile, przekroje, rysunki, fotografie lub wykresy
     zawierające wyniki pomiarów).
5. Wyjaśnij zróżnicowanie stopnia przekształcenia środowiska. Określ jego przyczyny i kierunek zachodzących
     zmian. Opracuj prognozę zmian.

Kryteria oceny pracy
a) kompozycja posteru: logika i pomysłowość rozmieszczenia poszczególnych elementów,
    czytelność całości 10 pkt.
b) trafność wyboru terenu i punktów obserwacji terenowych 20 pkt.
c) umiejętność analizy, syntezy i wyciągania wniosków 30 pkt.
d) umiejętność wyznaczenia i prawidłowość wykonania szkicu trasy (dobór skali, umownych znaków
     kartograficznych), zakres i poprawność dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, zestawienia źródeł, przypisy 20 pkt.
                                                                                                                                                                           maks. 100 pkt.

 

Temat E:  Ochrona brzegów morskich w związku z zagrożeniami wynikającymi z podnoszenia się poziomu morza

Praca do wykonania w formie posteru (zobacz wskazania)

 

1. Scharakteryzuj przyczyny i podaj wielkości zarejestrowanych zmian położenia poziomu morza w ciągu ostatnich stu lat
     oraz ich możliwy scenariusz na kolejne (najbliższe) 100 lat.
2. Wymień i opisz rodzaje brzegów najbardziej zagrożonych w wyniku podnoszenia się poziomu morza.
3. Przedstaw i omów metody stosowane w ochronie brzegów morskich oraz scharakteryzuj skuteczność ich działania,
     w tym pozytywne i negatywne efekty z oddziaływaniem tym związane.
4. Przedstaw zagrożenia wynikające z faktu podnoszenia się poziomu morza dla wybranego rodzaju (lub odcinka) brzegu morskiego. 4. Oceń ich skalę i zasięg przestrzenno-czasowy (przy założeniu różnych scenariuszy wielkości zmian położenia poziomu morza).
5. Przedstaw własną propozycję (sugestię) działań ochrony brzegu, które mogłyby zapobiec lub ograniczyć negatywny wpływ
    podnoszenia się poziomu morza na zagospodarowanie i wykorzystanie jego strefy brzegowej.

 

Kryteria oceny pracy:
a) kompozycja posteru: logika i pomysłowość rozmieszczenia poszczególnych elementów, czytelność całości 20 pkt.
b) poprawność i kompletność analizy zjawiska podnoszenia się poziomu morza 20 pkt.
c) umiejętność syntezy, formułowania wniosków i propozycji rozwiązań 20 pkt.
d) poprawność i 'ilustratywność' dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, staranność wypracowania, zestawienie wykorzystanej
     literatury, przypisy 20 pkt
     Maks. 100 pkt

 

Tematy przeznaczone do opracowania tekstowego

 

Temat C:  Miasto X jako węzeł transportowy
Praca do wykonania w formie opracowania tekstowego (zobacz wskazania)

Wytyczne do wykonania pracy

1. Wybierz nieduże miasto położone w Twoim regionie i liczące do 50 000 mieszkańców.
2. Na podstawie własnych obserwacji uzupełnionych o zgromadzoną literaturę, opisz jego rolę w zakresie
     transportu osobowego i towarowego.
3. Zilustruj pracę samodzielnie wykonanymi schematycznymi mapami sieci dróg wodnych, kolejowych
    i kołowych.
4. Oceń sprawność transportu w wybranym mieście, wskaż jego ewentualne niedomagania i towarzyszące mu
     zagrożenia środowiska.
5. Zaproponuj plan usprawnień i inwestycji transportowych w wybranym mieście.

Kryteria oceny pracy
a) zakres i poprawność charakterystyki 30 pkt.
b) umiejętność analizy problemów i formułowania wniosków 20 pkt.
c) zasadność i oryginalność propozycji zmian oraz możliwość ich realizacji 20 pkt.
d) zakres i poprawność dokumentacji graficznej 10 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, staranność wypracowania, zestawienie
     wykorzystanej literatury, przypisy 20 pkt.
     maks. 100 pkt.

 

 

Temat D:  Formy krajobrazu i obiekty ochrony przyrody nieożywionej wpływające na atrakcyjność turystyczną
                  Twojego regionu.
Praca do wykonania w formie opracowania tekstowego (zobacz wskazania)

Wytyczne do wykonania pracy

1. Wybierz obszar o powierzchni do 4 km2 położony w Twoim regionie. Określ położenie tego obszaru
    i scharakteryzuj środowisko przyrodnicze tego obszaru ze szczególnym uwzględnieniem budowy geologicznej
    i ukształtowania rzeźby terenu (Uwaga: w przypadku wyboru obiektów wodnych także ze szczególnym
     uwzględnieniem stosunków wodnych).
2. Sporządź dokumentację badań własnych obejmującą wybór obiektu/obiektów, szkice sytuacyjne -
     lokalizację, profile, przekroje, rysunki, fotografie obiektów przyrody nieożywionej i form krajobrazu.
     Uzupełnij je na podstawie zgromadzonej literatury.
3. Oceń możliwości podniesienia atrakcyjności i zwiększenia ruchu turystycznego na wybranym obszarze
     poprzez propozycje zagospodarowania i udostępnienia wybranych obiektów przyrody nieożywionej.
4. Oceń, jak zwiększenie ruchu turystycznego na wybranym przez Ciebie obszarze wpłynie na jego środowisko
     przyrodnicze i rozwój gospodarczy.

Kryteria oceny pracy
a) dobór terenu i sformułowanie tematu 10 pkt.
b) umiejętność zbierania i selekcji informacji, prowadzenia samodzielnych obserwacji terenowych i wyciągania
     wniosków 30 pkt.
c) oryginalność i racjonalność projektu podniesienia atrakcyjności turystycznej wybranego obszaru 20 pkt.
d) zakres i poprawność dokumentacji graficznej 20 pkt.
e) formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, staranność wypracowania, zestawienie
     wykorzystanej literatury, przypisy 20 pkt.
     maks. 100 pkt.

 

 

Temat F:  Ochrona brzegów morskich w związku z zagrożeniami wynikającymi z podnoszenia się poziomu morza

Praca do wykonania w formie opracowania tekstowego (zobacz wskazania)

 

Wytyczne do wykonania pracy:

 

1. Scharakteryzuj przyczyny i podaj wielkości zarejestrowanych zmian położenia poziomu morza w ciągu ostatnich stu lat
     oraz ich możliwy scenariusz na kolejne (najbliższe) 100 lat.
2. Wymień i opisz rodzaje brzegów najbardziej zagrożonych w wyniku podnoszenia się poziomu morza.
3. Przedstaw i omów metody stosowane w ochronie brzegów morskich oraz scharakteryzuj skuteczność ich działania,
     w tym pozytywne i negatywne efekty z oddziaływaniem tym związane.
4. Przedstaw zagrożenia wynikające z faktu podnoszenia się poziomu morza dla wybranego rodzaju (lub odcinka) brzegu
     morskiego. Oceń ich skalę i zasięg przestrzenno-czasowy (przy założeniu różnych scenariuszy wielkości zmian położenia
     poziomu morza).
5. Przedstaw własną propozycję (sugestię) działań ochrony brzegu, które mogłyby zapobiec lub ograniczyć negatywny wpływ
     podnoszenia się poziomu morza na zagospodarowanie i wykorzystanie jego strefy brzegowej.

 

Kryteria oceny pracy:
a) prawidłowy dobór i opisanie przyczyn podnoszenia się poziomu morza oraz trafność oceny parametrycznej 20 pkt.
b) umiejętność dostrzegania uwarunkowań zagrożeń w zależności od położenia geograficznego, rodzaju brzegu i klimatu 20 pkt.
c) poprawność i kompletność omówionych metod ochrony brzegów i skuteczności ich oddziaływania 20 pkt.
d) umiejętność analizy, formułowania wniosków i propozycji rozwiązań 20 pkt.
e) formalna strona opracowania, poprawność językowa, umiejętność zestawienia źródeł, danych, czytelność części graficznej,
     przypisy itp. 20 pkt
maks. 100 pkt